Het zijn uitzonderlijke tijden. Het coronavirus heeft de wereld in een greep van onzekerheid, Zoetermeer niet uitgezonderd. Veel ondernemers zijn getroffen door gedwongen sluitingen, maar Zoetermeer toont zich flexibel en hulpvaardig.
Zo zijn diverse restaurants overgestapt op bezorgen en afhalen, waar dat voorheen niet in de bedrijfsvoering lag opgesloten. Een mooi voorbeeld van ondernemen is de samenwerking tussen Hoeve Kromwijk en Plus Verheul in Benthuizen. Gasten kunnen niet bij je komen eten, dus zorg je ervoor dat je maaltijden in de supermarkt liggen. Dat is natuurlijk niet zo gemakkelijk te realiseren als ik het hier nu in een paar zinnen opschrijf, maar het is zeker creatief.
Ook inwoners tonen initiatief en brengen vraag en aanbod op een andere manier samen. Ik denk bijvoorbeeld meteen aan de Facebook-groep Help de (kleinere) ondernemers Zoetermeer!
Winkels, en dan vooral die in levensmiddelen, hebben nog de relatieve luxe dat ze open mogen zijn. Sinds de aangescherpte richtlijnen wordt ook op hen echter nog meer een beroep gedaan. Ze moeten zorgen voor maatregelen bij de deur, dat klanten niet te dicht op elkaar gaan staan en ook nog letten op ieders veiligheid.
Tape
Er gaat veel goed. Zo zag ik bij T-Mobile in het Stadshart een counter direct bij de entree, de Zeeman lost het op met een exact aantal mandjes voor de deur en supermarkten zorgen voor waarschuwingen op de ruit en markeringen op de vloer. De 'tot-hier-en-niet-verder-tape' is in het leven geroepen.
Vooropgesteld dat het merendeel goed gaat, zijn er desondanks toch mensen die moeite hebben met de anderhalve meter. Het is ook dubbel, dat we in deze tijd van online en digitalisering juist weer nader tot elkaar leken te komen en nu noodgedwongen afstand moeten bewaren, maar het is niet anders. Zeker een paar maanden niet.
Opvallend vond ik het tijdens een winkelbezoek, dat eenmaal binnen, veel mensen niet meer bezig waren met afstand. Vanuit gezondheidsperspectief is dat niet uit te leggen, want ook al word je niet – of maar mild – ziek, drager zijn en het virus overbrengen op anderen, is een reëel risico.
Retailers
Ik beschouw het nu echter vanuit het ondernemersperspectief. Er is onzekerheid over de nieuwe richtlijn. Hoe waarborg ik de veiligheid? Hoeveel mensen mogen er binnen? Wat gebeurt er als mensen toch niet luisteren? Het antwoord ligt primair in ons gedrag. Er wordt al een flink beroep gedaan op onze retailers, zorg er dan ook voor dat de ondernemers, die alles in het werk stellen om voor onze gezondheid de richtlijnen na te leven, niet geconfronteerd worden met drukte en gedrang.
Toon begrip, neem je verantwoording en help ondernemers en jezelf door afstand te houden. Blijf gezond!
Over columnist
Geboren en getogen in Amsterdam, maar ondertussen woont Stijn Brandenbarg (1975) al vele jaren in Zoetermeer. Na een langdurige carrière in de commerciële – en sociale arbeidsbemiddeling, stapte hij in 2016 over naar de afdeling Economie om zich in te zetten voor de gemeentelijke ondernemersdienstverlening. Hij adviseert bedrijven in horeca en detailhandel en denkt met ondernemers mee over de toekomst en de kansen voor horeca en winkelgebieden in de stad.