Team Handhaving van de gemeente Zoetermeer heeft het afgelopen jaar 7.157 meldingen afgehandeld. Dit zijn 2.756 meldingen meer dan in 2019 bij de meldkamer van handhaving werden geregistreerd.
Het handhaven van de coronamaatregelen, meldingen van overlast van jongeren, stank- en geluidsoverlast hielden de handhavers het meest bezig. Het betreft meldingen die binnen komen bij de meldkamer van de team handhaving.
Meerdere aspecten zijn volgens de gemeente van invloed geweest op de forse stijging van het aantal meldingen bij Team handhaving. Sinds begin vorig jaar komen meldingen van jongerenoverlast, geluids- en stankoverlast rechtstreeks bij het team terecht. Ook meldingen over het niet naleven van de coronamaatregelen zorgden vorig jaar voor een fors aantal meldingen, naar schatting 21 procent van het totaal aantal meldingen.
Daarnaast lijkt de meldingsbereidheid van inwoners toe te nemen.
Opvallende cijfers
De wijken Noodhove-Seghwaert, Centrum, Buytenwegh-De Leyens zijn de wijken met de meeste meldingen, respectievelijk 1.453, 1.314 en 1.151 meldingen. Het minste aantal meldingen werd geregistreerd in de wijk Meerzicht.
De grootste procentuele stijging van meldingen vond in de recreatiegebieden plaats: in 2020 145 meldingen ten opzichte van 54 meldingen in 2019. Dat is een toename van maar liefst 168,5 procent. Team Handhaving kreeg de meeste meldingen over een fout geparkeerd voertuig (3.393), foutgeparkeerde fietsen (834) en overlast van jongeren (771). Het aantal meldingen van hondenpoep, loslopende honden, reclame in de openbare ruimte en overlast van evenementen is in vergelijking met 2019 gedaald.