LHN: Geen belastingverhoging, zorgen over onderwijs en veiligheid

5 June 2023, 21:58 uur
Lokaal
mainImage
ANP
De LHN heeft zorgen over de jeugdhulp en het aannemen van nieuwe leerlingen op de Zoetermeerse scholen

Hanneke Wortel sprak namens de LHN tijdens het resultatendebat in de raadsvergadering van Zoetermeer de volgende tekst uit. 

Opnieuw overtreft Zoetermeer andere gemeenten waar het gaat om gezonde ratio’s. Onze schuldpositie is minimaal, de solvabiliteit is uitstekend en de netto schuldquote is laag. Zoetermeer is een gezonde gemeente en dat is een compliment voor het college waard. Wel verdienen we onbedoeld aan falend beleid. Wachtlijsten, personeelstekort etc. zorgen voor voordelen in het resultaat maar sociaal maatschappelijk is dat onwenselijk. Ondanks het positieve resultaat waren er ook tegenvallers zoals de Mandelabrug. We wachten de uitkomst van het onderzoek af.  

Hanneke Wortel

We verwachtten een negatief resultaat van zo’n 3 miljoen. Maar door een eenmalige rijksbijdragen is het resultaat onverwachts ruim 29 miljoen positief. LHN wil dit resultaat vooral aanwenden om verwachte tegenvallers te dempen. We zien dat er een voorstel wordt gedaan om 10,4 miljoen van dit resultaat te bestemmen voor 2024. LHN vindt dat niet nodig. Bij een negatief resultaat viel er niks te bestemmen. Nu het onverwacht positief is willen wij het aanwenden om op de langere termijn de pijn te verzachten. Ook omdat we niet geloven dat met de huidige arbeidsmarkt en de schaarste het gaat lukken om al het geld in 2024 uit te geven. 

U kent de LHN; wij zijn niet voor belasting verhogingen,  Niet vooraf maar ook niet achteraf. Vorig jaar is op initiatief van de LHN een motie aangenomen om teveel geïncasseerd geld terug te geven aan de inwoners. Complimenten voor de voortvarende uitvoering. In het resultaat van 2022 zien we echter weer een voordeel van 1,8 miljoen euro. We hebben dit ingebracht in de commissie Stad, waarop ook ditmaal de reactie van het college ons positief stemde omdat ook dit hele bedrag weer aan de inwoners wordt terug gegeven. En wordt er door het college gewerkt aan een stelsel herziening.

Op het gebied van Veiligheid heeft de LHN zorgen. De toename van incidenten onder jongeren met onder andere steekwapens is zorgwekkend. De steviger aanpak die wordt ingezet lijkt ons te abstract. Vraag is wat we concreet gaan doen? Volgens ons kunnen de door ons verzochte maatregelen zoals preventief fouilleren niet meer worden tegengehouden. Ook is de inzet van jeugd BOA’s afgenomen, deze is gelukkig in 2023 weer opgeschaald. Veiligheid voor de inwoners vereist hier permanente aandacht en inzet.. 

Met VeiligThuis kunnen ontwikkelingen rondom jongeren nauwlettend in de gaten worden gehouden. We lezen echter vooral over personeelskrapte. Vertaalt zich dit in een kostbare en langdurige inzet van jeugdhulp? Ook hebben wij zorgen over de toename van huiselijk geweld met 56%. Bizar. Dit onderwerp verdient meer aandacht. Kinderen in huiselijk geweld zijn vaak jaren aangewezen op overheidsondersteuning. LHN wil concreet van het college horen hoe zij deze enorme stijging duidt, wat zij eraan gaat doen, vooral op basis van een vooruitstrevende aanpak. 

Voor Onderwijs is de LHN blij met de leerwerkmakelaar die jongeren kan begeleiden naar een passende onderwijsplek. Wij vragen ons af of de bekendheid van de leerwerkmakelaar voldoende is? Wij horen nog veel over jongeren die geen benul hebben tot wie zij zich kunnen wenden. Kan het college zorgen voor het vergroten van de bekendheid?  

Ook zijn er zorgen over de basisscholen waar problematiek onder de kinderen van invloed is bij het aannemen van nieuwe kinderen. Nieuwe kinderen in Zoetermeer kunnen niet altijd in hun eigen wijk naar school en dat zorgt ervoor dat de kinderen hun vriendjes van school in andere wijken hebben. En dat de auto vaker gebruikt wordt om de kinderen naar school te brengen. Kan het college gezien deze problematiek en kijkend naar de toekomst, aangeven hoe zij met dit gegeven om gaat?

Voor Dienstverlening past het rapportcijfer voor dienstverlening niet bij een gemeente die er is voor haar inwoners. De waardering neemt af en dat begrijpen wij ook. De openstellingstijden zijn minder, je kan alleen maar digitaal betalen, de flexibiliteit is geminimaliseerd. De wachttijden zijn inmiddels verbeterd maar de kritiekpunten blijven van kracht. Ook ondernemers ervaren minder goede dienstverlening. We roepen op om er een tandje bij te doen.