Ingezonden mail van Manuela Bruijnius over de post- en pakketbezorging in Zoetermeer.
Je zou denken dat het bezorgen in een flat met +- 350 bewoners (een kar op wielen die je kan duwen, helemaal geen zwaar getil tegenwoordig) peace of cake is. Maar het tegendeel is waar.
De postbezorgers zijn schaars. Brieven wordt vaak te laat bezorgd, niet fijn als je binnen een bepaalde termijn stukken moet aanleveren of zoiets. En met de scan in de PostNL app is het te laat bezorgen van brieven ook makkelijk te controleren. Er is zelfs een vraag voor in de meest gestelde vragen aan geweid. Pakketbezorgers maken er een hele eigen werkwijze van. Coolbleu heeft een eigen bezorgservice omdat er pakketen niet bezorgd werden, ze raken zoek".
"Daarbij zijn er mensen die een lichamelijke beperking hebben, of bejaard, en die zijn niet zo snel als onze pakketbezorger zou willen. Maar het nieuwe zzp'er systeem maakt het er niet beter op. Of is het de instelling waarmee je naar je werk gaat.
Hij begint zijn pakketjes uit te laden uit zijn bus, vervolgens belt hij beneden in de hal overal aan met het verzoek naar beneden te komen want er ligt een pakket voor je klaar. Ikzelf vertik het om naar beneden te gaan. Als ik thuis ben dus hij komt meestal naar boven.
Laatst een prullenbak besteld die tezamen met een ander pakket geleverd zou worden. Hij bezorgde maar 1 pakket. Blijkt dat hij dat het pakket beneden in de lift heeft gezet en op 8 heeft gedrukt, en zelf is vertrokken. Dikke pech, pakket weg. En met de voorgaande pakketbezorgers heb ik vele discussies gehad over wat bezorgen eigenlijk inhoudt. En er waren ook zeker bezorgers die gewoon hun werk uitvoerde.
Terug naar mijn huidige bezorger. Als hij bij mij naar boven komt geeft hij soms wel gelijk een paar pakketten af omdat de buren "niet thuis" zijn. Ik doe het voor me buren. Soms blijft het weken liggen omdat er geen "niet thuis" kaartje meer in je brievenbus ligt. Tenzij je de app hebt dan staat het erin. Ik ben totaal digitaal dus ik mis zelden een pakket.
Als de buren het pakket komen ophalen waren ze 8 van de 10 keer gewoon thuis. Laats nog werd er een pakket na 1,5 week nog steeds niet opgehaald. Omdat er nog vele ouderen bij ons in de flat wonen is niet iedereen zo digitaal ingesteld als ik. Dus gooi ik het in de bewonersgroep op Facebook. Daar adviseerde iemand mij om zelf een briefje in de brievenbus te doen, zo gezegd zo gedaan.
Op een dag kwam er een oudere dame van, op zeker boven de 80 jaar, met haar rollatortje haar pakket ophalen. Tja zegt ze, ik ben op leeftijd en niet zo snel met lopen als de deurbel gaat. De pakketbezorger heeft vaak haast. Ja dacht ik, dat is het. Hij heeft altijd maar haast. Een bus vol pakketten moeten snel bezorgd worden.
Het is een andere generatie pakketbezorgers, dat is zeker. Doet me aan dat liedje van Herman van Veen denken, Opzij. Zou onze postbezorger er baat bij hebben wat meer structuur in zijn bezorging aan te brengen. Het is een baan met veel lichaamsbeweging.
Dus in plaats van beneden aanbellen en wachten/hopen dat iedereen zijn pakket komt halen hij het gewoon meteen bezorgd? Niet thuis, dan naar een servicepunt brengen in plaats van bij de buren? Tenzij het anders aangegeven wordt door de ontvanger, want je kan dat tegenwoordig ook zelf aangeven in de app. Niet zo een moeilijke functieomschrijving lijkt mij. Maar helaas in deze haastige maatschappij van "nu, of voor die tijd besteld morgen in huis" en een pakketbezorger die misschien wel te veel hooi op zijn vork neemt is dit geen goede combinatie. Dit is mijn ervaring met/ gedachten over de postbezorging in Zoetermeer.