Cultuur079 werd ontwikkeld door Cultuurfonds Zoetermeer en Netwerk Zoetermeer om ten tijde van de coronacrisis het programma van de CultuurZomer en CultuurWinter breed te promoten en de sector verder te helpen.
Toen het Cultuurfonds drie jaar geleden werd opgeheven en Netwerk Zoetermeer van koers wijzigde, werd het merk door hen meegegeven aan Sven Ruggenberg die het als cultuurmakelaar inzette en beheerde. Zo werd het een onafhankelijk en herkenbaar merk voor het cultuurnetwerk, en vonden de Cultuurkantines, CultLabs en gezamenlijke projecten als Route079 onder deze vlag plaats.
Continuïteit van de visie en ambities
Om de continuïteit te waarborgen worden het merk, de domeinnaam en de website nu door Sven Ruggenberg overgedragen aan de gemeente Zoetermeer. Zodat de ontwikkeling hiervan in de toekomst kan worden doorgezet de nieuwe cultuurmakelaar met de gehele de culturele sector.
De originele visie en ambitie van het merk worden hierbij toegevoegd, want lang niet alles daaruit kon vanuit één cultuurmakelaar worden gerealiseerd. Er is bijvoorbeeld nog veel ruimte voor een verdere ontwikkeling van het culturele merk van de stad als initiator van gezamenlijke projecten en het daarmee werven van externe financiering.