Zoetermeer stopt samenwerking met financieel zorgverlener

2 March 2022, 10:13 uur
Lokaal
mainImage

De gemeente Zoetermeer stopt met de samenwerking met PLANgroep voor het verlenen van budgetbeheer aan inwoners. Er zijn momenteel 180 Zoetermeerse huishoudens in budgetbeheer bij PLANgroep.

Het doel is dat PLANgroep ervoor zorgt dat deze cliënten minder zorgen hebben over hun (financiële) administratie. 'Omdat er veel klachten zijn over PLANgroep, stopt de gemeente de samenwerking en gaan we op zoek naar een nieuwe aanbieder. In de tussentijd gaat de dienstverlening gewoon door', aldus de gemeente.

De gemeente Zoetermeer zegt dat het in het najaar van 2021 diverse klachten ontving over de kwaliteit van de dienstverlening van PLANgroep. Het bedrijf stelde zelf al op het digitale huis dat het zich niet herkent in de berichten in de media, zoals bij Radar, over de vermeende gebrekkige dienstverlening. 

'PLANgroep staat voor toegankelijke hoogwaardige dienstverlening en wij zijn er juist voor onze cliënten die financiële zorg nodig hebben. Zij verdienen de best mogelijke begeleiding en ondersteuning: 89 procent van onze cliënten die bij ons een schuldhulptraject volgen, ronden dit traject binnen drie jaar succesvol af. Mochten er om welke reden dan ook klachten zijn, dan nemen wij dat heel serieus en gaan wij graag in gesprek om de situatie nader te onderzoeken en oplossingen te realiseren.'

Ondersteuning
Wethouder Margreet van Driel: "Het belang van onze inwoners staat voorop. Voor deze groep willen we niet inleveren op de kwaliteit van de dienstverlening. Hoe eerder inwoners weer kunnen deelnemen aan een schuldenvrij bestaan, des te beter dat is voor mens en samenleving. Niemand zit voor z’n lol in budgetbeheer en dat moet dan wel volgens afspraak en netjes verlopen. We zullen de cliënten zorgvuldig informeren over deze ontwikkelingen. Zij ontvangen een brief met informatie over de komende veranderingen, de gevolgen voor hun situatie en waar ze terechtkunnen voor vragen."