Basisschool De Jacobsvlinder uit Zoetermeer ontving op woensdag 10 november een certificaat naar aanleiding van de tweede plaats bij de Onderwijsprijs Zuid-Holland 2021.
Het ingezonden project van De Jacobsvlinder, dat zetelt aan de Schoutenhoek in de wijk Palenstein, omvat het werken aan een portfolio om de leerlingen van groep 4 t/m 8 actiever te laten leren en meer te betrekken bij de Engelse les. Het portfolio bestaat onder meer uit een overzicht van de persoonlijke leerdoelen, mindmaps van interactieve lessen en liederen, uitgewerkte projecten, een zelfontwikkelde escape room en zelfgeschreven gedichten.
Op 10 november mocht het project, samen met ingezonden projecten van twee andere genomineerde basisscholen, in het Nationaal Onderwijsmuseum te Dordrecht gepresenteerd worden. Tijdens de presentatie vertelden de Zoetermeerse leerlingen Danis, Ibrahim, Hasty, Raaf en Yasmine over wat zij zelf het leukst vinden aan de Engelse les.
Engelse leerkracht Rowin Mulder, werkzaam op De Jacobsvlinder, heeft een Experiential Learning Framework ontwikkeld. Bij zijn lessen blijven de onderwerpen dicht bij de dagelijkse belevingswereld van de leerlingen. De leerlingen zijn van begin tot eind van de lessen betrokken. Na een korte instructie gaan ze vooral zelf aan de slag. Elk individu wordt geprikkeld zelf routinematig na te denken, vragen te formuleren, te onderzoeken, te overleggen, iets te ontwikkelen, te presenteren en te reflecteren.
De recent door leerlingen van De Jacobsvlinder gewonnen Europese Speed Language Challenge laat zien dat het concept aanslaat.