Twee fracties hadden financiën niet op orde in 2019

22 December 2020, 14:25 uur
Politiek
mainImage

Controle door de Gemeentelijke Acocuntantsdienst naar de verantwoording van gemaakte kosten en van de niet bestede middelen van de raadsfracties over 2019, is gebleken dat bij twee van de fracties de kwaliteit van de verantwoordingen en de financiële administraties 'niet van een toereikend niveau was'. Dat blijkt uit het dinsdag gepubliceerde verslag van de GAD dat door burgemeester Jan van Zanen met brief naar de raad is gestuurd. 

Bij één van deze fracties blijkt sprake te zijn van 'herhaling en slechts beperkte verbetering'' . Wat betreft de andere fractie constateert de GAD dat door met name persoonlijke omstandigheden 'niet in voldoende mate aan de van toepassing zijnde verplichtingen' is voldaan. In het rapport wordt niet aangegeven om welke fracties het gaat.

De GAD constateerde bij beide partijen ook een beperkt aantal niet rechtmatige uitgaven van respectievelijk 5.400 euro en 4.000 euro. De accountant heeft beide fracties geadviseerd voor 2020 ondersteunende financiële kennis in te schakelen teneinde te komen tot een kwalitatief toereikende financiële administratie en fractieverantwoording. Ook moeten beide penningmeesters toezien op 'alleen rechtmatige bestedingen', waarbij Van Zanen er op wijst dat het bij fractiemiddelen om publieke middelen gaat 'waarmee sober, doelmatig en zorgvuldig dient te worden omgegaan'.

In zijn algemeenheid constateert de accountant 'dat het verslag een getrouw beeld geeft van de gemaakte fractiekosten over de periode 1 januari 2019 tot en met 31 december 2019 en van de niet bestede fractiemiddelen per 31 december 2019, in overeenstemming met de Verordening Fractieondersteuning van de gemeente Den Haag. Wel zijn, naast de constateringen over de twee fracties, enkele fractieverantwoordingen naar aanleiding van de controle en in overleg met de fracties gecorrigeerd in de sfeer van 'rubriceringen administratieve aansluitingen', stelt de GAD.

De fracties waren verplicht hun verantwoordingen voor 1 april dit jaar in te leveren, de meeste voldeden daar aan. Wel was het volgens de accountant 'lastiger om onderliggende bescheiden aangeleverd te krijgen als gevolg van de ingevoerde coronamaatregelen'. Bij één fractie lukte dat pas eind september wat de controle en het rapport heeft opgehouden.  Van Zanen dringt er in zijn begeleidende brief dan ook op aan bij de fracties de verantwoording dit jaar wel voor 1 april op orde te hebben.

Dan gaat zeker over brondocumenten zoals betaalbewijzen, facturen, bankafschriften, salarisslips e.d. enerzijds en het doorvoeren van correcties in de fractie-administraties en -verantwoordingen naar aanleiding van de controles van de GAD anderzijds, zaken waar het voor 2019 soms aan schortte. De burgemeester wil om het proces te verbeteren in overleg met de griffier procesafspraken maken met de fracties.