Ongeveer 85 procent van de bussen rijdt niet vanwege de staking in het streekvervoer. Dat zegt onderhandelaar van FNV Streekvervoer Paula Verhoef. Maar volgens werkgeversorganisatie VWOV kloppen deze cijfers niet. ,,Een rondgang langs de OV-bedrijven geeft een ander beeld,” aldus de VWOV.

Voorzitter van de VWOV Fred Kagie zegt te zien dat in het hele land chauffeurs die zich eerder aansloten bij de staking ervoor kiezen om nu te rijden. Zo wordt bij Arriva aanzienlijk meer gereden dan bij vorige stakingen. ,,Alle Waddeneilanden worden volledig bediend, in Lelystad rijden de bussen en in Tiel grotendeels.”

In Utrecht is met een ,,zeer groot aantal werkwillige chauffeurs’’ van U-OV, dat valt onder Qbuzz, uitgereden volgens een beperkte zomerdienstregeling, stellen de werkgevers. In Groningen bedient Qbuzz onder andere scholen, universiteiten en ziekenhuizen. ,,60 Procent van de chauffeurs staakt hier en 40 procent rijdt. Eerder was dat slechts 10 procent.”

Bij Connexxion rijdt afhankelijk van de regio zo’n 25 tot 40 procent, aldus VWOV. Bij EBS, dat het openbaar vervoer in de regio Waterland verzorgt, zou een derde van de chauffeurs in de ochtend zijn gaan rijden. In de Veluwe heeft Keolis daarnaast meer dan dertig bussen de weg op gekregen, aldus de werkgeversorganisatie.

De staking is volgens Verhoef van de FNV succesvol te noemen. ,,Je wilt natuurlijk niet staken om zoveel mogelijk mensen te raken. Maar je merkt dat veel mensen meedoen en dat zegt wel iets over het belang van de staking.”

De staking raakt Connexxion, Arriva, Qbuzz, Keolis, EBS en HERMES. Het stadsvervoer in Amsterdam (GVB) en Den Haag (HTM) valt niet onder de actie. In Rotterdam rijdt een deel van de bussen niet, aangezien een derde van de RET-buschauffeurs in de streek onder de cao vallen waarvoor wordt gestaakt. De acties raken ook regionale treinlijnen in Limburg en rond Amersfoort, Zwolle en Arnhem. (ANP)