Als je de gemeente nodig hebt, duurt het soms te lang voordat je iemand hebt gevonden die je kan helpen. Je wordt bijvoorbeeld doorverbonden naar verkeerde personen. Of je krijgt te horen dat iemand op vakantie is en dat je een paar weken moet wachten. Daarom vraagt GroenLinks de gemeente om te onderzoeken wat nodig is om Zoetermeerders sneller van het kastje naar het juiste loket te krijgen.
"We krijgen vaak klachten van mensen die niet goed geholpen worden bij de gemeente", aldus raadslid Claire Hostmann. "In andere gemeenten wordt je niet doorverwezen, maar wordt je snel teruggebeld door een medewerker die kan helpen. Je hoeft dan niet zelf uit te zoeken bij wie je moet zijn. Dat scheelt tijd en ergernis."
GroenLinks denkt dat je voorkomt dat mensen in (grotere) problemen komen als je ze snel naar het juiste loket helpt. "Er zijn zo veel voorzieningen in Zoetermeer. Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Recent zei de Nationale ombudsman dat burgers met alle vragen bij de gemeente terecht moeten kunnen, ook als taken bij andere instanties zijn belegd. Daar ben ik het helemaal mee eens."
Op 11 november stemt de gemeenteraad over de motie die GroenLinks, samen met andere partijen, heeft ingediend. Als de motie wordt aangenomen, laat het college volgend jaar weten welke mogelijkheden er zijn om de dienstverlening te verbeteren.