Raadsleden stellen vragen over De Zonnebloem

1 February 2019, 17:45 uur
Politiek
mainImage

Zoetermeer Vooruit heeft naar aanleiding van de beantwoording van de schriftelijke vragen van 31 december 2018 én signalen vanuit vereniging De Zonnebloem en haar gasten/deelnemers in Zoetermeer, een aantal vragen gesteld met betrekking tot de digitalisering van de Zoetermeerpas en het opheffen van het aparte budget voor De Zonnebloem.

"Uit beantwoording van de vragen van 31 december 2018 begrijpen wij dat er ondanks de verwarring voor de gasten/deelnemers van De Zonnebloem én de administratieve rompslomp voor de organisaties geen uitzondering kan worden gemaakt en men voor 2019 over moet stappen op gebruik van de voordeelcheques bij de ZoetermeerPas. Kan het college aangeven wat hier de toegevoegde waarde van is voor de gemeente en voor de organisaties? Wat is er op tegen om nog een jaar op de ‘oude’ wijze door te gaan?" 

Voor wat betreft het budget geeft het college aan dat De Zonnebloem de enige aanbieder was voor ouderen. Er waren daarom afwijkende afspraken. 'Met een toename van het aantal aanbieders voor ouderen harmoniseren we de aanpak'.

"Beweert het college met dit antwoord dat er in Zoetermeer meerdere verenigingen zijn die op de zelfde wijze, de zelfde doelgroep bedienen? Zo ja, kan het college aangeven welke dat zijn? De Zonnebloem bedient namelijk een specifieke combinatie: hulpbehoevend met een lichamelijke beperking, waardoor sprake is van (dreigende) eenzaamheid. Zeker in Zoetermeer betreft dit veelal ouderen", aldus raadsleden Juliëtte Meurs-Troch en Yvonne Bink-Winterkamp.

Verder blijkt dat het college op de hoogte is van het feit dat de gasten van, of te wel deelnemers aan de activiteiten van, de Zonnebloem veelal oudere (70+) deelnemers zijn, vaak niet of minder digitaal vaardig met een lichamelijke beperking wat leidt tot (dreigende) eenzaamheid. Ook daar is Zoetermeer Vooruit verbaasd over.

"Hoe denkt het college dan dat deze doelgroep straks met de digitale ZoetermeerPas om moet gaan? Hoe kunnen zij straks gebruik maken van deze digitale voorziening? Is het college op de hoogte van het feit dat het aparte budget voor De Zonnebloem is vervallen en er gebruik moet worden gemaakt van de budgetten die voor alle aanbieders gezamenlijk gelden, wat voor de deelnemers/gasten van de Zonnebloem met een ZoetermeerPas negatieve consequenties heeft? Zowel financiële als fysieke als mentale."

En: "Is het college op de hoogte van het feit dat bij de door De Zonnebloem georganiseerde dagjes uit alleen gebruik mag worden gemaakt van voordeelcheques 9 t/m 13 (€ 20 voor alle aanbieders tezamen) waardoor er met zekerheid deelnemers/gasten buiten de boot zullen vallen? Zo niet, welke conclusie trekt het college hier uit? Is het college bereid hier iets aan te doen?"

"Is het mogelijk om een speciale 'Zonnebloemcheque' of 'Ouderencheque' uit te geven? De Jongerencheque, die een bundeling toestaat van de voordeelcheques 3, 4, 5 en 6, komt neer op een budget van € 166 voor alle aanbieders tezamen. Naar alle waarschijnlijkheid zal een dergelijke combinatie voldoende soelaas bieden voor de huidige Zonnebloem gasten/deelnemers. Is het college hiertoe bereid? Zo niet, waarom niet? Kan het college uitleggen waarom voordeelcheque 3 en 4 niet inzetbaar zijn bij De Zonnebloem? Deze zijn wel toegekend aan welzijnsorganisaties Palet Welzijn, Stichting Piëzo en Verloskundige Centrum Partera en staan garant voor een bedrag van € 60 per stuk."