Nu wil het geval dat ik, en ik hoop jullie ook, een zeer aardige relatie heb met een aantal buren uit de straat. Eén van hen zie ik regelmatig voorbij lopen met zijn één jaar oude Franse Bulldog.

Een leuk beest, speels en zeer ondeugend en altijd op zoek naar aandacht. Wanneer we hem een insta-account zouden geven, gaat dat zeker viraal. Of wanneer hij zou weten hoe Google werkt, want dan kun je wel raden welke zoekwoorden er gebruikt gaan worden. Ik schrijf dus niet over zijn baasje, maar over de hond zelf.

Uiteraard kan dat niet, internet is al vol genoeg met zoekende mensen, want we zoeken wat af met elkaar. Zoveel, dat er mega datacentra worden gebouwd om alles op te slaan, op te slaan en op te slaan. Allerlei informatie, die wel of niet van toepassing is op datgene wat je zoekt. Heb je eindelijk gevonden wat je zocht! Hoe weet je dan dat wat je leest ook klopt?

Afgelopen weekend dus, sprak ik de buurman, die met de hond. Hij maakte een redelijk ongeruste indruk en op de vraag wat er aan de hand was zei hij: ‘onze hond heeft tijdens het spelen zijn ogen beschadigd en houdt ze dicht, het ziet er niet best uit en de dierenarts is niet bereikbaar. Ik heb wel wat gegoogeld, maar daar word ik alleen maar onrustige van want daar lees je de verschrikkelijkste verhalen over wat dit allemaal zou kunnen zijn. Er staat zoveel op dat, wat is nu voor onze hond van toepassing?’

Eigen onderzoek

Mijn buurman vervolgde: ‘Het huidige informatietijdperk levert veel voordelen op maar het kent, wanneer het er écht toe doet, ook zo zijn nadelen. Ik zag door de bekende bomen het bos niet meer en ben maar gestopt met lezen. Morgen wanneer onze specialist er weer is, ga ik zeker even langs, voor nu zit het me niet lekker.’ Al pratend merkte ik dat door het eigen onderzoek van de buurman hij zichzelf een eigen beeld had gevormd en hij de risico’s welke hij had gelezen niet meer juist kon inschatten.

Die beeldvorming, daar heb ik door mijn werk al jaren mee te maken. De vraag ‘waarom zou ik niet zelf mijn hypotheek online afsluiten want alles is inmiddels te lezen op het net’. Onze vrienden en ouders hebben ook een hypotheek en die vertellen mij waar ik op moet letten. Hoe moeilijk kan het nu eenmaal zijn?

Ik begrijp dat wat wij online kunnen regelen de samenleving op bepaalde vlakken vergemakkelijkt. Boodschappen laten bezorgen om meer tijd te hebben met je kinderen of bezig te zijn met sporten. Niet meer voor een losse batterij naar de winkel rijden, parkeerkosten maken en 45 minuten onderweg zijn. Nee, heel gemakkelijk bestellen en laten bezorgen. Je bestelt en het ligt de volgende dag nog in de brievenbus.

We zijn bijna zover dat het is; voor de middag besteld, ’s avonds in huis.

Toch zijn er ook belangrijke levensgebeurtenissen die je in mijn optiek niet online moet regelen. Regel niet datgene waar je de risico’s niet van kunt inschatten, of waar te veel commercie omheen hangt, zodat je niet weet of je te maken hebt met relevante informatie waar je echt wat aan hebt.

Groen spul

Ik kon het toch niet laten om een dag later de buurman nog even aan te spreken hoe het nu met zijn hond ging. Hij vertelde dat hij bij de dierenarts was geweest. De arts zag de hond, spoot wat groen spul in zijn ogen om te zien of er een beschadiging te zien was. Wat bleek was dat dat aanwezig was, maar met 2 weken zalf en rust zou dat volledig herstellen. De onrust bleek achteraf voor niets.

Ik denk dat ik het voorbeeld van onnodige onrust en wakker liggen van het lezen van zaken online vaker ga gebruiken, want zoals bij mijn buurman de informatie die hij had gelezen niet aansloot bij de situatie, zo kan het zomaar zijn dat je eigen hypotheek regelen online je in dezelfde situatie doet belanden.

Aandacht geven aan een life-event is wat anders dan aandachtig luisteren naar een specialist die weet wat voor jouw situatie belangrijk is.

Bennie de Jong, in 1994 geboren te Gouda, is sinds 2014 hypotheekadviseur en sinds 2015 de jongste hypotheekadviseur met een eigen kantoor in Zuid-Holland: het in Zoetermeer gevestigde SpaaQ. Inmiddels is hij meer dan 500 tevreden klanten verder. Vanuit het partnership met zoetermeersdagblad.nl werpt hij met deze columns maandelijks een blik op de hypotheekmarkt.