Interview Piem Wirtz, manager Digital Art Lab

24 September 2018, 13:23 uur
Algemeen
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

In Eindhoven is komende vrijdag 28 september de Fablearn Conferentie, een congres voor iedereen uit het onderwijs, beleid en wetenschap die wil kennismaken met maakonderwijs, technologie en nieuwe media. Het is een onderdeel van de Maker Faire die op 29 en 30 september plaatsvindt op dezelfde locatie. Het Digital Art Lab van CKC & partners is vrijdag voor het eerst aanwezig. Wij spraken met Piem Wirtz, sinds 2013 als manager verbonden aan de 'digitale speeltuin' van het CKC.

,,De Fablearn Conferentie is echt gericht op het techniek en onderwijs. Allerlei makers die aanbod hebben met techniek voor de klas die staan daar. Leerkrachten kunnen langskomen en masterclasses en workshops volgen. Wij staan met drie mensen van Digital Art Lab op die conferentie met ons eigen aanbod. Wij geven een masterclass over robots bouwen aan docenten. We gaan dan ook echt robots bouwen in verschillende groepjes en geven uitleg over de materialen. Ik heb er heel veel zin in."

De Rotterdamse Wirtz belandde via een vacature bij het CKC. Ze voelt zich er als een vis in het water en met haar achtergrond is dat bepaald geen verrassing. ,,Mijn vader is architect en als kind heb ik altijd geknutseld en gemaakt. Toen ik mij moest oriënteren op een vervolgstudie was het meteen duidelijk; industrieel ontwerpen aan de TU in Delft. Ik ben geen hardcore techneut, maar het is bij mij altijd gerelateerd aan het creatief oplossen van iets. Dat vind ik erg interessant. Ik kijk ook graag naar mensen als Adam Savage van MythBusters en ook Simone Giertz, de queen of crappy robots. Geweldig."

Digitale speeltuin


Vijf jaar is Wirtz nu verbonden aan het Digital Art Lab dat zelf al tien jaar onderweg is. ,,We zijn gestart in 2008, met het idee om voor jongeren en tieners iets met technologie en nieuwe media te doen. Vanuit het idee dat dat de nieuwe tools zijn waarmee je ook creatief bezig kunt zijn, naast de traditionele kunsten die het CKC onder zijn dak heeft. De focus lag aanvankelijk op het aanbod in workshops voor de jeugd. Gaandeweg zijn we geswitcht naar de opvatting dat tieners zelf met ideeën moeten komen en dat wij dat faciliteren. We zijn nu een soort digitale speeltuin waar iedereen met een goed idee kan aankloppen."

Films bewerken, games ontwikkelen, digitaal muziek maken, beats produceren, machines aansturen met programma's vanaf de computer; het Digital Art Lab biedt van alles wat voor de jeugd. In het pand op de begane grond van het CKC-pand staan pc's met het hele Adobe-pakket, kasten vol materialen, cameraatjes en andere benodigde zaken. ,,Wij zijn gepositioneerd als innovatiemotor voor het CKC. Het werkt vanuit de gedachte: we geven de tieners veel vrijheid om te doen wat zij willen en ik ben dan het geweten. Als er wat nieuws gemaakt wordt, kijk ik wat er eigenlijk interessant aan is voor het CKC en de andere kunstdisciplines," aldus Wirtz.

'Labfreaks'


In tien jaar tijd verwelkomde het Digital Art Lab honderden mensen in allerlei hoedanigheden. Naast Wirtz, de enige in vaste dienst, zorgen circa vijftien 'labfreaks' vrijwillig voor ondersteuning. Een groep bestaande uit pensionado's, studenten en tieners die de deelnemers met regelmaat begeleiden. Het is tekenend voor de ontwikkeling die het lab heeft doorgemaakt. ,,Daar ben ik mega-trots op. We zijn ontzettend gegroeid als lab. In het begin was het aftasten en hadden mensen zoiets van; wat doet dat lab nou daar? Inmiddels hebben we onszelf bewezen en zijn we er klaar voor om door te pakken."

Een voorbeeld van dat doorpakken is de dit seizoen geïntroduceerde Open Lab Junior op woensdagmiddag, waarbij kinderen vanaf zes jaar technisch kunnen knutselen. ,,Hierbij is er iets meer begeleiding. De workshop is ook meer gericht op de allerjongsten."

Doorzichtige jurk 


Zelf blijft Wirtz het ook mooi vinden om dingen te maken en testen. Het meest bizarre wat ze ooit gedaan heeft? ,,Het meest uitdagende was misschien wel het maken van een transparante jurk, in samenwerking met twee modeontwerpers. Die jurk werd transparant als je met een sensor dichterbij kwam. De folie werd doorzichtig als je er spanning op zette. Het materiaal kwam uit veiligheidsglas, geschikt om te lamineren tussen twee glasplaten. De leverancier verklaarde ons voor gek. Het raakte heel veel facetten van uitzoeken, pionieren en experimenteren. Tegen beter weten in bleven we proberen en het lukte. Heel kicken."

Foto: Piem Wirtz met een in het Digital Art Lab vervaardigde robot.

Fotobron: www.zoetermeersdagblad.nl.