Supermarkt PLUS Verheul in Benthuizen is onlangs, net als in 2015, verkozen tot meest klantvriendelijke supermarkt van het jaar. Het bewijs dat de aanpak van directeur Adriaan Verheul werkt. Zijn geheim?

,,Klantvriendelijk zijn is eigenlijk heel simpel. Onze medewerkers dienen iedereen die hier binnenkomt zo te helpen zoals zij zelf ook graag geholpen zouden willen worden. Ik ben nu tien jaar ondernemer en dit is eigenlijk wat ik al tien jaar zeg,” aldus Adriaan Verheul tegen www.zoetermeersdagblad.nl. ,,Als je leeft vanuit die optiek maak je niet alleen het leven van anderen leuker, maar ook dat van jezelf. Ik geloof daar heel erg in. Je kunt er het verschil mee maken, welke functie je ook hebt.”

Familiebedrijf

PLUS Verheul is sinds 1925 een familiebedrijf en het mag dan ook geen verrassing heten dat Adriaan Verheul veel van huis uit meekreeg als het gaat om klantvriendelijkheid. ,,Dat is zeker met de paplepel ingegoten, de klant is koning. Dat betekent niet dat je over je heen moet laten lopen, je mag heel duidelijk je grenzen aangeven. Als je altijd vriendelijk en duidelijk bent, dan heb je heel weinig negatieve energie nodig om mensen op een goede manier te helpen.”

In zijn zaak heeft Verheul het geregeld over klantvriendelijkheid met zijn personeel en er zijn teamtrainingen, zoals afgelopen voorjaar. ,,Dan ga ik niet vertellen hoe het moet, maar ik laat mijn medewerkers op een leuke manier met elkaar in gesprek gaan, bijvoorbeeld door hen een vraag voor te leggen.”

Fles Rosé

Een voorbeeld van klantvriendelijkheid bij PLUS Verheul? ,,Laatst belde een klant voor een fles Rosé, of we die in het assortiment hadden. Onze medewerker stelde voor deze in de koelcel alvast koud te zetten voor de klant totdat hij hem op kwam halen. Dat is niet iets wat ze geleerd wordt, maar wat ze doen vanuit zichzelf!”

Daniëlle Kuijpers is sinds eind 2015 één van de medewerksters bij PLUS Verheul. De 24-jarige Alphense is leidinggevende in opleiding en richt zich momenteel op de kassa en bezorgservice. Ze is erg verguld met de prijs. ,,Wij maken veel tijd vrij voor onze klanten, vooral bij de kassa. Mooi om te zien dat deze prijs er dan uitkomt. Het geheim van klantvriendelijkheid? Ik denk toch het tijd maken voor de klanten, dat je laat merken dat je er voor hen bent, bijvoorbeeld als ze een product niet kunnen vinden. Wij zorgen dat ze gehoord worden en serieus antwoord krijgen op hun vragen. Dat lat ligt bij ons in dat opzicht erg hoog.”

Foto boven: Daniëlle Kuijpers toont trots de beker.
Inzet rechts: Adriaan Verheul tijdens de helikopterdag.

Fotobron: www.zoetermeersdagblad.nl & Chris van Dijke (www.chrisvandijke.nl).